Fifth Day - Kanchanaburi




Sampai Bangkok, kawan Abang Razali dah tunggu dah. Destinasi seterusnya ialah ke Kanchanaburi. Tujuan kitorang pegi Kanchanaburi ni pun sebab nak tengok Bridge On The River Kwai. Atok aku dok sibuk bercerita pasal bridge tu. So, anak cucu die ni nak tengok lah bridge tu camane. Atok aku sibuk-sibuk sebab die adalah salah seorang daripada beribu-ribu buruh kasar yang di paksa untuk membuat laluan keretapi maut tu. So, bile dah ade peluang camni, anak cucu pun pegi je lah tengok bridge tu.

Sebelum pegi bridge, we all pegi Don Rak War Cemetery. Kat situ lah terletak nya kubur-kubur tentera omputih yang terbunuh masa perang dulu. Lepas we all pegi cemetery tu, we all pun terus ke Death Railway Museum yang terletak dekat sangat ngan cemetery tu. Lepas dah selesai kat sane, terus ke The Death War Museum lak. Museum die menggambarkan suasana tempat tinggal masa zaman jepun dulu. Tak leh ambik gambar sangat dalam museum tu.

Lepas tu terus ke Bridge On The River Kwai pulak. Kat situ memang best lah untuk sesape yang suka nak shopping barang-barang kemas. Mak aku memang suka lah pegi situ. Yang aku ni lak tak minat sangat. Kat sini, sempat lah naik keretapi merentasi Bridge On The River Kwai ni. Lepas dah turun dari keretapi, ape lagi, agenda shopping pun bermula lah. Aku sempat beli cenderemata untuk kawan-kawan aku. mak aku lak beli brooch ngan rantai.

Lepas tu, terus menghala balik ke Bangkok. On the way back tu sempat singgah sembahyang kat ade satu masjid ni. Org-org kat sini, org-org mazhab hanafi. Org mazhab hanafi ni memang tak bagi org pompuan sembahyang kat masjid. Tapi, we all ni selamber je sembahyang. Kalau tak sembahyang kat situ, nak sembahyang kat mane lagi. Macam-macam kan.

Sampai bangkok dah malam. Singgah makan kat satu kedai tomyam ni. Memang sedap lah tomyam kat situ. Diorang buat planning pulak nak kuar lagi lepas makan ni. Tapi, diorang nak balik rumah mandi-mandi and rehat kejap. Malam tu diorang nak jalan-jalan tengok lampu kat Bangkok. Aku surrender awal-awal lagi. Aku tak ikut diorang. Tido lagi best.





Comments

Popular posts from this blog

Jogjakarta - Bandung Day 4

Kuala Lumpur - Langkawi - Day 1

Sarawak - Last Day